Sy et kjempe-nest til barnesengen – Sybeskrivelse og mønster for nybegynnere

bildenest Hva med å sy noe til ditt eget barn eller barnebarn? Jeg lagde et slikt kjempe-nest for litt over ett år siden og flere har spurt etter fremgangsmåten på dette så da blir det min første sy-TUT 🙂 Her kan du bruke et dynetrekk og en dyne du har liggende om du ikke har stoff i hus. Da blir det jo også gjenbruk, og det er jo flott! Min sønn har brukt sitt kjempenest i snart ett år og han eeeelsker det! Vi bruker det i stede for sengekant og siden nestet har bunn klarer ikke lillegutt å flytte på det. Her har jeg lagd et til nabojenta, i rosatoner, så klart. Det er lett å sy og jeg er sikker på alle kan klare dette! Lurer du på noe er det bare å legge igjen en kommentar nederst. Lykke til! #Tag gjerne #icamziTUT om du deler bilder av redet på instagram, jeg vil veldig gjerne se!  Dette trenger du:

  • Symaskin
  • Tråd
  • Stoff (dynetrekk eller 1,80 x 1,50 m )
  • Fyll (dyne,pute.etc.)
  • Knappenåler

IMG_8420   IMG_8425 Velger du å bruke et dynetrekk må du først klippe det opp så det blir dobbel bredde.


Mål  Så klipper du ut tre biter slik: Ta mål av madrassen det skal passe på, bredden og tykkelsen på madrassen. På en vanlig sprinkelseng er bredden 60 cm og madrassen jeg syr til her er 6 cm. Jeg legger til et sømrom på 1 cm, så bredden blir da 7 cm + 60 cm + 7 cm. Lengden klippet jeg til ca 116 cm. ( Lengden kan du justere når som helst.)  De lange bitene er det som danner selve nestet og vil være synlig i sengen.

  • Den store biten blir da 74 cm x ca 116 cm ( kan godt være lengre)
  • De to lange er 46 cm bred og 150 cm lang eller så lang du ønsker. ( På bilde ligger de dobbelt.)

Klipp ut stykkene.


sammenLegg så de to lange bitene oppå hverandre, rett mot rett, og sy sammen på den ene kortsiden. Sy en rettsøm ca 1 cm inn på stoffet og sikksakk ytterkanten. (Gul strek) Ps: Ønsker du et pyntebånd over skjøten er det nå du syr det på.


LangsideSå bretter du det lange stykket på langs, med rettsiden ut, altså vrangside mot vrangside. Sy med rettsøm hele veien så det danner en tube. OBS! La det stå igjen 2 cm i endene, det har vi bruk for senere.


KantenNå tar du fram knappenålene og setter den lange biten fast i den store slik: Legg den store biten (bunnen) med rettsiden opp. Start på midten der du sydde sammen de lange bitene og midten på bunnen og nål den fast hele veien. Sy med rettsøm rundt, men la det stå igjen 2 cm på hver ende som tidligere. Sikksakk ytterkanten. (Gul strek markerer hvor du skal sy.)


IMG_8469Nå er du snart ferdig! Du har nå åpning på hver side av nestet for å fylle det med dyne, puter eller det du måtte ha.


IMG_8470Her har jeg valgt å bruke en billig dyne. Klipp den i to å stapp den inn i åpningene på nestet.


IMG_8483Her er kantene fylt. La vær å stappe alt for hardt i hjørnene.


endeNå har du bruk for de 2 cm du sparte tidligere; Brett de innover på begge sider og nål fast. Sy en søn ca 0,5-1 cm inn på stoffet. Er bunnen for lang kan du klippe av den så det blir lik lengde. Du kan også brette kanten på bunnen og sy en søm over. Slik legger du det på plass i senga: IMG_8515 IMG_8510 Legg kjempenestet ned i sengen, uten madrass, med vrangsiden opp. Legg så madrassen på plass og dra kantene over den. FERDIG! Sov godt 😀


11136673_10155416944215585_5430207962196893505_n

Dette er laget av Tonje Cecilie Lyngmo, Instagram: tonje_cecilie 🙂


11186398_10155491036915527_1249727291_n

Dette er laget av Ingrid Elise Olsen,Snuppi88 på instagram:)

Send gjerne inn bilder av nestet om du vil jeg skal dele det her 🙂 (Send via facebooksiden min)


2 thoughts on “Sy et kjempe-nest til barnesengen – Sybeskrivelse og mønster for nybegynnere

Leave a comment